joi, 6 martie 2014

Marienplatz – Munchen

Ca marime, Munchen, este al treilea oras din Germania, dupa Berlin si Hamburg. Numele orasului inseamna „ calugar „ si primele atestari scrise sunt de la inceputul sec. XII. La inceputul sec. XIV, orasul a fost reconstruit de Ludovic al IV-lea, dupa ce fusese distrus de un mare incendiu. De atunci s-a dezvoltat constant, au fost infiintate academii si a devenit un centru culural, economic si universitar important al Germaniei. O umbra a istoriei s-a asternut peste el, cand in perioada nazista Hitler l-a declarat „ capitala miscarii naziste”. Dupa cel de al doilea Razboi Mondial, cand a fost distrus in bombardamente, a luat o noua infatisare si un nou avant economic. Iubitorii de turism, numesc orasul „ Capitala secreta a Germaniei „. Ca orice mare oras cu o istorie veche, zona centrala pastreaza ceva din vechile ziduri ce inconjurau cetatea medievala. Acolo ne-am indreptat si noi; am lasat autocarul intr-o parcare si am luat „ cetatea la picior”. Prima mare cladire ce mi-a atras atentia a fost cea a Ministerului de Justitie. Este o cladire impunatoare, bogat decorata la exterior cu sculpuri, bazoreliefuri si fereste cu arcade. Am traversat o mare intersectie si ne-am indreptat catre centrul vechi al orasului in care am intrat printr-o poarta monumentala. Intre ziduri, acest loc se numeste Piata Marienplatz (Piata Sf. Maria). Acolo este km 0 al oasului si tot de acolo se da ora exacta. In prima jumatate a secolului al XVII-lea aici s-a ridicat o statuie a Sfintei Maria, monument ce poate fi admirat si astazi. Statuia din aur (sau aurita) este asezata pe o coloana inalta din marmura neagra si la baza ei se afla alte patru statui ce reprezinta victoria orasului asupra razboiului, ciumei, ereziei si foametei. In sec. XIX, aici in piata a fost ridicata o noua cladire a Primarie, caci cea veche devenise neincapatoare. Este o cladire de o frumusete deosebita, realizata in stilul gotic, dupa planurile unui student, care a pus atata suflet in aceasta lucrare, incat a proiectat si cele mai mici detalii ale ornamentelor exterioare din piatra iar la interior a proiectat mobilierul. Constructia are mai multe turnuri. ; cel mai mare are 85m. Din turn, de trei ori pe zi, (la orele 11.12 si 17) 32 de statuete vestesc ora printru-un dans medieval si printr-un turnir intre cavaleri. La fel de frumoasa si de atragatoare mi s-a parut si vechea Primarie, in al carei turn se afla acum o expozitie de jucarii. Fatada vechii Primarii, este veche de trei sute de ani, realizata intr-un frumos stil baroc. In curtea sa, o fantana veche de peste 250 de ani, atrage privirile turistilor- Fantana Andromeda. Tot in Marienplatz, la cativa metri de Vechia Primarie (Altes Rathaus) am admirat cea mai veche biserica din oras, Biserica Sf. Petru (Peterskirche) cu o clopotnita inalta de 91m. ce mult timp a fost punctul de reper al orasului. Lectia noastra de istorie, a continuat la Domul Frauenkirche (Catedrala maicii Domnului) care este cea mai mare catedrala din oras. Si pentru a ramane asa, Primaria a interzis construirea unor cladirii care sa o depaseasca in inaltime (100 m.), incat poate fi vazut din orice loc al orasului. Constructia ei a durat 20 de ani (in jumatatea sec. XV) si a fost restaurata dupa cel de al II-lea Razboi Mondial. Ambele turnuri ale catedralei au cate un ceas. Admirand cladirile si remarcand viata orasului in acel loc, am ajuns si la celebra berararie Hofbrauhaus. Dupa o bere mare si buna bauta acolo, am revenit la autocar si ne-am continuat drumul „european”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu