marți, 4 martie 2014

Transportul in comun in Berlin

Din toate capitalele pe care le-am vizitat, Berlinul poate lua premiul de excelenta in privinta organizarii transportului in comun. Precizie, rigurozitate, exactitate, integrare, as mai putea insira pleonasme, totul e perfect. Daca esti stiutor de carte, fara sa stii o boaba nemteste, fiind atent la indicatoare si semne si avand o harta in mana, nu te poti rataci in Berlin. A. -Berlinul are o retea enorma de mijloace de transport de diverse tipuri: metrou de doua feluri, trenuri regionale, autobuz, tramvai, feriboat pe raurile Spree si Havel, toate acestea fiind interconectate astfel incat pasagerul sa parcurga distante mari in minimum de timp si cu cat mai putine transferuri. Administratia acestui mamut in miscare apartine Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB). Berlinul si regiunea metropolitana este impartit in zonele A, B- centrale si C-suburbii. La achizitia unui bilet sau abonament pe un anumit interval de timp, ti se da harta Berlinului cu traseul si statiile tuturor mijloacelor de transport; functionare vorbitoare de engleza iti dau orice lamurire. 1. Metroul are una din cele mai extinse retele din lume si este de doua tipuri; -U-bahn, metroul subteran este cel mai rapid mijloc de transport si poseda 10 linii, al caror traseu, in intregime in interiorul orasului, este marcat pe harta in culori diferite. Are 170 de statii cu o lungime totala de 150 km si deserveste 400 mil. calatori anual. Prima linie a fost construita in 1900 iar ultima in 2009. Circula intre orele 4 1/2 si 1 noapea la intervale regulate in timpul saptamanii iar vinerea si sambata, toata noaptea. In statii este afisat timpul de asteptare pana la noul tren, in general 2-3 minute pe liniile tranzitate des si max. 6 minute pe cele mai putin solicitate. Statiile au in general doua-trei nivele si accesul la linii se face pe scari cu trepte, scari rulante si mai in toate statiile' lifturi. Pe trotoar la fiecare gura de metrou sunt instalate lifturi. Vagoanele metroului sunt foarte lungi (cam cat doua de ale noastre), foarte curate si cu panouri luminoase care semnalizeaza statia urmatoare, anuntata si la microfon in germana. In vagon sunt cateva locuri pentru persoanele cu desabilitati, femei insarcinate, batrani. Dupa terminarea razboiului, pana in 1960, metroul era calea de iesire fara acte din RDG din cauza ca traseul liniilor trecea prin ambele parti ale orasului. Dupa construirea zidului, in Berlinul de Est a ramas U-bahn 5 si numai o parte din U2 (impartit in doua sectiuni independente). -S-bahn, metroul de suprafata leaga centrul de suburbii. Initial a fost conceput ca un sistem rapid de transport al navetistilor. Cea mai mare parte a traseului este de suprafata dar sunt si portiuni ingropate. Sunt 15 rute cu peste 160 de statii si o lungime totala de 330 km, find folosit de 370 mil. calatori/an. La intoarcere din Potsdam in Berlin, am avut de ales intre S-bahn si RB-regional bahn dar am optat pentru primul care a strabatut distanta de 40 km in jumatate de ora. Linia de plecare si ora erau indicate pe bilet, statia avand legaturi cu toate localitatile din landul Brandenburg dar si cu marile orase din Germania... -alte tipuri de trenuri: Regionalbahn (RB), Regionalexpress (RE), linia circulara Ringbahn, Stadtbahn 2. Autobuze Pentru cine vrea sa vada Berlinul stand pe scaun, cel mai bun mijloc de transport este autobuzul, cu geamuri enorme pe care se poate fotografia. Este comod de urcat si coborat din cauza ca in statii platforma coboara la nivelul trotoarului. Berlinul are 150 de linii de autobuz care opresc in peste 2600 statii si strabat 1700 km deservind 400 mil. calatori. Parcul de autobuze este de 1500 vehicole din care o treime etajate. Multe din linii notate cu indicativul M urmat de un numar, fac legatura cu principalele statii de metrou. Autobuzele circula 20 ore/zi la cca 10 minute. Exista si o retea de autobuze de noapte care acopera toate cartierele Berlinului. 3. Tramvaiele circula numai in fostul Berlin de Est si ruleaza pe 22 de linii. In fostul Berlin de Vest tramvaiele au fost desfiintate inainte de 1970. Multe tramvaie au functia Metro-tram, servind statiile de metrou. 4. Feriboaturi, sunt sase linii care circula pe raurile Spree, Havel, pe lacuri si canale dar acestea fiind inghetate activitatea respectiva era suspendata. B. -Costul biletelor de transport Biletul cumparat este valabil pe toate mijloacele de transport. In cazul abonamentelor de o zi sau mai multe, se composteaza la prima urcare, la urmatoarele nemaifiind necesara. In autobuze urcarea se face prin fata si se arata biletul soferului. Acesta este la o distanta suficient de mare ca sa nu vada data, se merge pe incredere dar in caz de control si nu ai legitimatie valabila, amenzile sunt usturatoare. Aparatele de compostare au instructiuni si in engleza asa ca nu se poate invoca nestiinta. Pentru zonele A si B: -un bilet pe distanta scurta, insemnand trei statii de metrou sau sase de autobuz costa 1.2 eu -un bilet pentru o calatorie efectuata in limita a doua ore costa 2.1 eu -un bilet pentru un numar nelimitat de calatorii timp de o zi, valabil pana a doua zi la orele 15, costa 6 eu Copiii sub 14 ani au reducere. Exista cateva tipuri de abonamente foarte avantajoase: -pentru 48 ore, 16.9 eu -pentru 72 ore, 22.9 eu -pentru 5 zile, 29.9 eu - pentru 5 zile cu intrare gratuita la muzeele din insula muzeelor, 34 eu. Ar parea mai putin avantajos abonamentul de doua zile fata de biletul de o zi dar, odata cu abonamentul ti se da o carticica rosie “Berlin Welcome Card” cu reduceri la diverse intrari. Aceste reduceri sunt cuprinse intre 25-50 % (mai mult 25%) si se refera la unele muzee, palate, spectacole, expozitii, restaurante, cluburi, cafenele, magazine enumerate in carticica. Noi am aratat carticica in cateva locuri si cred ca am economisit vro 40-50 eu. C. - Hauptbahnhof, gara centrala a Berlinului este cea mai mare gara din Europa. A fost inaugurata in 2006. Constructia ei a durat 6 ani si a costat 700 mil. eu. Are patru niveluri pentru public, din care doua subterane. Are un acoperis de sticla si otel de 80/120 m, este prevazuta cu tuneluri de legatura cu statiile de metrou. In timpul constructiei cursul raului Spree a trebuit deviat din cauza infiltratiilor in subsolurile garii. Începând cu anul 2006, staţia este utilizată de către InterCityExpress, InterCity, RegionalExpress, RegionalBahn şi S-Bahn. Prin gara de la diversele niveluri se fac legaturi cu orase indepartate din Germania si Europa si chiar cu Novosibirsk. La ceremonia de inaugurare la care Angela Merkel a sosit de la Leipzig intr-un Inter City Express si in cadrul careia a fost realizat un spectacol de lumini, un grup de tineri au organizat un act terorist care s-a soldat cu spitalizarea a 40 de persoane. Peroanele la care se ajunge cu ajutorul unei tubulaturai de lifturi rapide sunt marginite de spatii comerciale care ocupa cca 45000 mp si care prezinta o mare diversitate, incepand cu mari magazine de firma si terminand cu Mc Donald’s sau chioscuri cu prajituri berlineze.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu